Prawdy i mity na temat wpływu genów

Podczas pracy z rodzicami, dość często spotykam się z pytaniami, którzy zastanawiają się, w jakim stopniu ich dzieci odziedziczą ich cechy osobowościowi, a co będzie pochodną wpływu otoczenia, środowiska, rówieśników, wychowania.

Wielu rodziców wciąż postrzega rozwój psychiczny dziecka jako coś wyłącznie zależnego od wychowania, środowiska czy interakcji z innymi. Jednakże, w ostatnich dekadach, badania naukowe dostarczyły nam coraz więcej informacji o tym, jak silny wpływ na nasze cechy osobowościowe i psychiczne mają geny.

Trzeba jednak pamiętać, że nie ma genów warunkujących np. neurotyzm, mimo że wiele dowodów świadczy o tym, że jest to cecha dziedziczona genetycznie (Shaffer 2018). Geny zwiększają pewną podatność na wystąpienie cech, ale to, czy znajdą one swoją ekspresję w konkretnym zachowaniu, bardzo często jest determinowane wpływem środowiska.

1. Geny a osobowość

Genotyp a temperament

Osobowość dziecka to wynik złożonego oddziaływania czynników genetycznych i środowiskowych. Jednym z najważniejszych aspektów, które mogą być dziedziczone, jest temperament – zespół wrodzonych cech, które wpływają na sposób reagowania dziecka na różne sytuacje. W ramach badań nad temperamentem, eksperci wskazują na zjawisko dziedziczenia cech takich jak wrażliwość, aktywność, towarzyskość czy reaktywność emocjonalna. Badania genetyczne sugerują, że około 40-60% zmienności temperamentu jest wynikiem dziedziczenia genetycznego.

Badania nad dziedziczeniem temperamentu

Jednym z kluczowych badań w tej dziedzinie jest Badanie Birmańskie (Birmańska próba bliźniąt), przeprowadzone przez psychologów, którzy analizowali bliźniaki wychowywane w różnych środowiskach. Wyniki tego badania wskazują, że cechy takie jak poziom reaktywności emocjonalnej czy stopień ekstrawersji są w znacznym stopniu zależne od genów. Co ciekawe, bliźniaki wychowywane w różnych rodzinach wykazywały bardzo podobne zachowania i reakcje emocjonalne, mimo różnicy w doświadczeniach życiowych.

2. Geny a inteligencja

Inteligencja, choć również kształtowana przez środowisko, ma silny komponent genetyczny. Badania na bliźniakach jednojajowych wykazały, że geny odpowiadają za 60-80% zmienności inteligencji. Warto podkreślić, że to nie oznacza, iż inteligencja jest wyłącznie dziedziczna. Wychowanie, edukacja i środowisko, w jakim dziecko się rozwija, również odgrywają kluczową rolę. Jednak wnioski z badań sugerują, że niektóre dzieci mogą mieć większą predyspozycję do szybszego przyswajania wiedzy lub rozwiązywania problemów, co może wynikać z ich genotypu.

W materiale pt. „Co wpływa na zdrowie psychiczne dzieci” zamieszczam badania mówiące o tym, jak kluczowy wpływ na rozwój dziecka ma tzw. klasa społeczna rodziny, w której ono się wychowuje. Ilość stymulacji – zabawek, książek, kontaktu z dorosłymi i rówieśnikami dostarcza dziecku bodźców do rozwoju.

Badania nad inteligencją i genami

Przykładami badań, które wykazują rolę genów w rozwoju inteligencji, są m.in. prace Thomas Boucharda nad bliźniakami w Minnesocie, które wykazały, że jednojajowi bliźniacy, którzy zostali wychowani w różnych rodzinach, osiągają niemal identyczne wyniki w testach inteligencji.

3. Geny a zaburzenia psychiczne

Kiedy mówimy o dziedziczeniu cech psychicznych, nie możemy zapominać o roli, jaką geny odgrywają w predyspozycjach do różnych zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, lęki, zaburzenia osobowości czy uzależnienia. W przypadku zaburzeń psychicznych, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe, badania wskazują, że geny mogą przyczyniać się do ich wystąpienia w około 30-40%. Co więcej, w przypadku zaburzeń, które mają bardziej złożoną naturę, takich jak schizofrenia, ten odsetek wzrasta do około 80%.

Badania nad genetyką zaburzeń psychicznych

Badania na bliźniakach, rodzinach oraz z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi molekularnych (np. sekwencjonowanie DNA) wskazują, że pewne zmiany w genach mogą wpływać na wrażliwość na różnorodne zaburzenia psychiczne. Badania genomowe wykazały, że istnieje specyficzny zestaw genów związanych z rozwojem depresji i innych zaburzeń nastroju, które mogą być dziedziczone. Na przykład, osoby z pewnymi wariantami genu 5-HTTLPR (gen odpowiedzialny za przetwarzanie serotoniny) wykazują większą podatność na depresję w odpowiedzi na stresujące wydarzenia życiowe.

W przypadku uzależnień od substancji nie ma genów warunkujących np. alkoholizm (Shaffer 2018), a jedynie podatność na to uzależnienie będącą pochodną genów. W przypadku alkoholizmu jest ona istotna statystycznie u mężczyzn, u kobiet jest pomijalna.

Pamiętać należy, że dziedziczone zaburzenia można leczyć, a nie rzadko także z powodzeniem wyleczyć, zmniejszyć objawy lub doprowadzić do ich remisji.

4. Geny a interakcje społeczne i emocjonalne

Zrozumienie, jak geny wpływają na osobowość dziecka, obejmuje także badania nad tym, jak nasze cechy emocjonalne i społeczne rozwijają się w relacjach z innymi. Dzieci, które mają genotypy predysponujące do większej otwartości, mogą wykazywać łatwiejsze nawiązywanie relacji i bardziej pozytywne interakcje z rówieśnikami. Z kolei dzieci, które mają większą reaktywność emocjonalną (np. są bardziej wrażliwe na bodźce), mogą potrzebować szczególnej uwagi w zakresie wsparcia emocjonalnego.

5. Geny a kamienie milowe w rozwoju dziecka

Mówi się, że programy genetyczne warunkują niejako osiąganie pewnych kamieni milowych w rozwoju dziecka w pewnym wieku (podnoszenie głowy, siadanie, raczkowanie, chodzenie). To prawda, jednakże pamiętać należy, że jeżeli dziecko wychowywane jest w warunkach niedostatku (emocjonalnego, żywieniowego, opiekuńczego), to osiąganie kamieni milowych może być znacznie opóźnione.

Podsumowanie – Geny i środowisko: Równowaga w rozwoju dziecka

Choć geny mają ogromny wpływ na rozwój dziecka, nie są one jedynym czynnikiem determinującym jego osobowość i cechy psychiczne. Środowisko, rodzaj i jakość opieki rodzicielskiej, szczególnie wczesnorozwojowej (Bowly), wychowanie, interakcje z rówieśnikami, a także doświadczenia życiowe, odgrywają równie ważną rolę. Jako rodzice, powinniśmy wiedzieć, że choć genotyp może wpływać na pewne predyspozycje, to środowisko, które tworzycie, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka.

Udostępnij wpis

Dodaj komentarz

Najnowsze wpisy